Webzies

Webzies

5 praktische tips voor SEO optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een goedkope manier om met jouw website hoog in de zoekresultaten te komen. Toch is SEO niet de makkelijkste en snelste manier. Er gaat veel tijd in zitten en je moet met veel dingen rekening houden. Maar als je het vanaf het begin goed aanpakt kun je er op de langere termijn mooie resultaten uit krijgen. Hoe je dit doet? In dit artikel geven we je 5 tips om mee aan de slag te gaan.

 

Gebruik de juiste zoekwoorden

Als je gaat beginnen met SEO zul je eerst een zoekwoordenonderzoek moeten doen. Hierbij ga je kijken naar zoekwoorden die interessant zijn voor jouw website én waarop wordt gezocht. Als je je gaat focussen op een zoekwoord waar niemand op zoekt kun je met je website wel op nummer één in Google komen, maar dan heb je er nog niks aan. Voer dus eerst een zoekwoordenonderzoek uit om te zien op welke zoekwoorden zoekvolume zit. Meer weten over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Lees dit artikel dan even!

Als je dan toch bezig bent met je zoekwoordenonderzoek, zorg er dan voor dat je je op interessante zoektermen focust. Denk goed na over de zoekintentie van de zoeker. Dit betekent dat je waarschijnlijk uit zult komen bij zoektermen die uit meerdere woorden bestaan (long-tail) en minder zoekvolume hebben. Toch is dit niet erg, want de zoekers die via deze zoektermen bij jou terecht komen vinden bij jou relevante content en converteren daardoor sneller. Bovendien is de concurrentie op deze specifiekere zoektermen ook lager dan op generieke zoektermen. Het is dus makkelijker om hoog te ranken op deze woorden.

Optimaliseer je elke pagina voor één zoekwoord

Als je hoger wilt ranken met je website ben je misschien geneigd om deze in zijn geheel te optimaliseren voor één zoekterm. Toch is dat niet handig, omdat je pagina’s dan met elkaar gaan concurreren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Google rankt namelijk niet je website, maar je pagina’s. Als Google ziet dat jij wel 20 pagina’s hebt die zijn geoptimaliseerd voor hetzelfde zoekwoord, welke moet hij dan kiezen? Kies er daarom voor om elk zoekwoord op slechts één pagina te verwerken en te optimaliseren.

Schrijf kwalitatief goede content

Misschien heb je na het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek een waslijst aan zoekwoorden waarvoor je kunt optimaliseren. Dit betekent dat je voor al die zoekwoorden een aparte pagina met tekst moet gaan schrijven. Het schrijven van kwalitatieve teksten kost veel tijd en is eerder een proces dan een eenmalige inspanning. Je zult goed na moeten denken over wat je bezoekers aan informatie willen en hoe je dit het beste kunt verpakken. Zorg er dus voor dat Google jou ziet als relevant voor de zoekopdracht.

Wellicht is het verleidelijk om je geschreven teksten te kopiëren en te plakken en hier en daar wat woorden aan te passen voor een andere pagina. Dit zal helaas niet werken. Google doorziet dit en laat maar één versie van je tekst zien. Je hebt dus echt originele, zelfgeschreven teksten nodig om een hoge positie in Google te krijgen.

Vul de titel en meta-omschrijving in

Heb je relevante zoekwoorden voor jouw website gevonden en heb je teksten geschreven? Besteed dan ook aandacht aan de titel en meta-omschrijving van de webpagina. Zoekers moeten namelijk eerst nog op de link naar je pagina klikken voordat ze jouw tekst überhaupt kunnen lezen. Zorg er daarom voor dat deze twee aantrekkelijk genoeg zijn om verder te willen lezen. Zet het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel en maak een pakkende omschrijving waardoor zoekers op je link willen klikken. Als je WordPress gebruikt kun je de plugin Yoast SEO installeren. Deze checkt of de titel en omschrijving niet te weinig of te veel karakters bevatten.

Besteed aandacht aan je website

Een website met pagina’s die goed scoren in Google vraagt om de nodige investeringen. Zo zul je niet alleen tijd moeten besteden aan kwalitatief goed geschreven teksten, maar ook aan een mooi en gebruiksvriendelijk design, een snelle laadtijd en het mobielvriendelijk maken van je website. Al deze factoren dragen bij aan een goede ranking in Google, dus het is belangrijk dat je alles voldoende aandacht geeft!

 

Ben jij van plan om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je website voor SEO-doeleinden? Met deze tips in je achterhoofd zul je een heel eind komen. Heb je hulp nodig of heb je een vraag over SEO? Neem dan contact met ons op!