Webzies

Webzies

Advertentie-extensies binnen Google Ads

Een belangrijke manier om de prestaties van je advertenties naar een hoger niveau te tillen is het toevoegen van advertentie-extensies. Deze dragen namelijk bij aan verbeterde resultaten van je campagnes. Ze zijn dus zeker de moeite waard om aandacht aan te besteden bij het opzetten van een campagne. In dit artikel leggen we je uit hoe advertentie-extensies je Google Ads campagne positief beïnvloeden en welke typen er zijn.

Wat zijn advertentie-extensies?

Zoals de naam eigenlijk al zegt zijn extensies een uitbreiding van je advertentie. Ze geven je dus de mogelijkheid meer informatie over je bedrijf te geven bij je advertenties. Dit betekent dat je jouw doelgroep nog beter kunt aanspreken met relevante informatie. Google Ads geeft je de mogelijkheid om op account-, campagne- en advertentiegroepniveau extensies toe te voegen. Vervolgens worden er één of meerdere extensies weergegeven als Google denkt dat dit de prestatie van de advertentie zal verbeteren. Ze zijn dus niet altijd zichtbaar en ook niet alle extensies die je hebt gemaakt zullen zichtbaar zijn.

Waarom gebruikmaken van advertentie-extensies?

Het toevoegen van extensies heeft op verschillende manieren een positieve invloed op de prestatie van je advertenties. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een hogere CTR. Doordat je bij je advertentie meer informatie geeft wordt het aantrekkelijker voor je doelgroep om op je advertentie te klikken. Bovendien neemt je advertentie meer ruimte in op de resultatenpagina en ben je dus beter zichtbaar voor je doelgroep. Het kost niets extra om advertentie-extensies toe te voegen. Je betaalt per klik evenveel als voor een klik op een advertentie.

 

Er zijn verschillende typen extensies die je kunt gebruiken. Hieronder lichten we ze allemaal kort toe. Natuurlijk is het afhankelijk van je bedrijf welke extensies relevant voor jou zijn.

Sitelinkextensies

Deze extensies zijn extra links naar specifieke pagina’s op je website. Wanneer iemand hierop klikt komen ze meteen op de juiste pagina uit. Zo vinden zoekers sneller wat ze nodig hebben. Door ook tekst in te vullen op de beschrijvingsregels krijgt je extensie nog meer body en maak je hem nog relevanter.

Highlightextensies

Highlightextensies zijn korte stukjes tekst die achter je advertentietekst komen te staan. Hiermee kun je de USP’s van je bedrijf nog eens extra promoten. Je hebt maximaal 25 tekens dus de tekst moet kort en bondig zijn.

Locatie-extensies

De naam zegt het al: locatie-extensies laten zien waar zoekers jou kunnen vinden. Zo maak je het makkelijker om jou te vinden. Bedrijven die diensten of services leveren op een fysieke locatie kunnen zo laten zien waar ze te vinden zijn. Wanneer er op deze extensie wordt geklikt opent Google Maps automatisch de routebeschrijving naar de locatie.

Prijsextensies

Met een prijsextensie heb je de mogelijkheid om jouw producten of services extra onder de aandacht te brengen. Zo geef je zoekers meteen een beter beeld van wat jouw bedrijf hen te bieden heeft.

Promotie-extensies

Met promotie-extensies kun je in je advertentie aanbiedingen of promoties meegeven. Zo trek je de aandacht van zoekers die op zoek zijn naar speciale kortingen of koopjes. Je kunt in de extensie aangeven om welk kortingsbedrag of -percentage het gaat en of er een bepaalde gelegenheid of datum is waarop de aanbieding geldig is.

Extensies voor website-informatie

De website informatie extensie laat specifieke aspecten van je product of dienst zien. Zo geef je de zoekers gedetailleerdere informatie bij hun zoekopdracht. In Google Ads geef je aan onder welke ‘kop’ de website-informatie valt. Vervolgens maak je een lijstje met specifieke informatie. Zo heb je bijvoorbeeld keuze uit de koppen bestemmingen, merken, modellen, services, typen en voorzieningen.

Oproepextensies

Deze extensie maakt het mogelijk om je telefoonnummer toe te voegen aan je advertenties. Zo kunnen zoekers meteen contact met je opnemen als ze geïnteresseerd zijn en meer over je diensten of producten willen weten. Als deze extensie op mobiel wordt weergeven kan erop geklikt worden om direct te bellen.

Appextensies

Door deze extensie toe te voegen komt er onder je advertentietekst een link naar de App Store of Google Play waar zoekers meteen je app kunnen downloaden. Dit is handig voor bedrijven die naast een website ook een app hebben en het gebruik hiervan willen stimuleren.

Berichtextensies

Via berichtextensies kunnen zoekers die jouw advertentie zien je direct een sms sturen. Zo kunnen ze snel een afspraak met je maken of meer informatie aanvragen. Deze extensies werken alleen op mobiele apparaten en om er gebruik van te kunnen maken moet je een telefoonnummer opgeven waarmee je terug kunt sms’en.