Webzies

Webzies

Welke kansen bieden online marketplaces jou?

Je kent ze wel: Amazon, Bol.com, AliExpress, Beslist en eBay. De grote online marketplaces waar we allemaal wel eens wat kopen. Retailers kunnen via deze kanalen producten verkopen en consumenten kunnen er alles vinden. Of je nu een eigen webshop hebt of niet, een marketplace biedt grote kansen voor retailers. Je bereikt er een groot publiek mee én je hoeft geen grote investeringen te doen. Wat marketplaces precies zijn en hoe ze kansen voor bieden voor jou? Je leest het in deze blog.

 

Wat zijn marketplaces?

Marketplaces zijn online platformen waarop meerdere retailers hun producten aanbieden. Dit platform zorgt vervolgens voor de marketing en verkoop van de producten. De retailer ontvangt vervolgens de orders. In ruil voor de orders die de marketplaces genereren, betaalt de retailer een percentage van de omzet. Het enige wat de retailer zelf hoeft te doen is het verzenden van de orders.

Een uitzondering hierop is Bol.com. Als je producten verkoopt via dit platform kun je ook het verzenden van de orders, afhandelen van retouren en klantenservice bij ze neerleggen. De voorraad van jouw producten ligt dan (voor een deel) in het magazijn bij Bol.com. Hierdoor hoef je dus nog minder zelf te regelen.

 

Waarom marketplaces?

Het grote voordeel voor retailers is dat marketplaces een groot bereik hebben. Een bereik waar je normaal gesproken als webshop nooit tegenop kunt. De verwachting voor de komende jaren is dat marketplaces door zullen groeien tot 40% van de retailmarkt. Als retailer kun je dus uiteindelijk niet om deze vorm van online marketing heen. Een ander voordeel voor retailers is dat ze alleen kosten maken op het moment dat er omzet gegenereerd wordt door de marketplace. Je betaald dus alleen commissie over de daadwerkelijk verkochte producten.

Marketplaces als Amazon, eBay en AliExpress bieden voor retailers ook kansen op de internationale markt. Webshops kunnen deze platforms gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen in andere landen en kijken of er in het buitenland ook vraag naar hun producten is.

 

Hoe werkt het?

Als je wilt beginnen met verkopen via een online marketplace, dan heb je een productfeed of een API-koppeling nodig. Een productfeed is een relatief eenvoudige manier om producten online te zetten. Deze bestaat uit velden die voor ieder product met informatie gevuld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het artikelnummer, beschrijving van het artikel, productafbeelding, merk en voorraad. Hoe completer de productfeed, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer conversie. Het kan per marketplace verschillen hoeveel velden verplicht ingevuld moeten worden. De productinformatie in de productfeed wordt dagelijks doorgestuurd naar de marketplace. Het is dus belangrijk dat de informatie in de feed altijd klopt. Weten waaraan een goede productfeed aan moet voldoen? Hier hebben we een blog over geschreven!

Een andere manier om de productinformatie door te sturen naar marketplaces is via een API-koppeling. Het grote voordeel van deze koppeling is dat het een realtime connectie is met de webshop. Hierdoor wordt de voorraad bij iedere nieuwe bestelling meteen aangepast en is de voorraad altijd up-to-date.

 

Om je webshop te koppelen met marketplaces kun je gebruik maken van feed management tools zoals Channable. Deze tool maakt het mogelijk om al je producten door te sturen naar marketplaces, vergelijkingswebsites en affiliatenetwerken. Bovendien kun je alles managen op één plek. Wil je weten hoe dit werkt of wat de mogelijkheden zijn voor jou? Neem dan contact met ons op!