Webzies

Webzies

Google Analytics: de basisinstellingen

Als je wilt weten hoe je website presteert is Google Analytics een onmisbare tool. Met Google Analytics kun je data van je website verzamelen en analyseren om resultaten te meten. Deze inzichten kun je vervolgens weer gebruiken om je website te verbeteren en je bezoekers nog beter van dienst te zijn. Uiteraard wil je dat alles op de juiste manier gemeten wordt en daarom zijn de instellingen belangrijk. Hoe je dit doet? In dit artikel leggen we je alles uit over zes basisinstellingen.

1) Vul je profielinstellingen in

Voordat je begint met het inrichten van je Google Analytics account is het belangrijk om aandacht te besteden aan je profielinstellingen. Zorg ervoor dat je de juiste URL, tijdzone en valuta voor jouw website hebt ingevuld. Dit doe je op weergaveniveau. Ga naar Beheer -> Instellingen voor dataweergave. Check hier of alle gegevens kloppen.

2) Bots en spiders uitsluiten

Bots en spiders zijn programma’s die de hele dag automatisch websites bezoeken. Je wilt natuurlijk alleen bezoekers in je data hebben staan die ook echt websitebezoekers zijn. Om te voorkomen dat deze ‘bezoekers’ in je data terecht komen kun je deze uitsluiten. Ga in de weergave waarvoor je dit wilt doen naar Beheer -> Instellingen voor dataweergave en vink onderaan ‘Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten’ aan.

3) Trackingcode op je website plaatsen

Om ervoor te zorgen dat Google Analytics data van jouw website kan halen moet er een stukje code op je website geplaatst worden. Deze code kun je vinden op property-niveau. Ga naar Beheer -> Trackinginfo -> Trackingcode. Als je hier zelf een beetje handig in bent kun je de trackingcode zelf plaatsen of laat het doen door je webdeveloper.

4) Gebruik verschillende weergaven en filters

Google Analytics gebruik je om de resultaten van je campagnes te monitoren. Het is hiervoor wel belangrijk dat de data ‘schoon’ is. Waarschijnlijk bezoek je zelf vaak je eigen website, maar dit is geen data waar je in geïnteresseerd bent. Daarom wil je het verkeer van jezelf uitsluiten, zodat deze data niet wordt meegenomen in je statistieken. Om een vertekend beeld in je bezoekersdata te voorkomen kun je daarom je eigen IP-adres uitsluiten. Dit doe je met een filter.

Zorg dat je altijd één weergave zonder filters hebt, want wanneer je een filter op de data toepast kun je dit niet meer terugdraaien. De data die de filter uitsluit kun je niet meer inzien. Als je in je Google Analytics account voor het eerst een property maakt, wordt er automatisch een ongefilterde weergave (Alle websitegegevens) aangemaakt. In deze weergave zitten alle onbewerkte gegevens voor die property. Om een filter toe te passen maak je eerst een nieuwe weergave aan. Ga naar Beheer en klik op de blauwe knop ‘Weergave maken’. Deze nieuwe weergave kun je bijvoorbeeld Rapport met filters noemen. Om een filter toe te passen ga je vervolgens naar Beheer -> Filters -> Filter toevoegen.

Denk bij het maken van een IP-filter ook aan het uitsluiten van IP-adressen van je kantoor of winkel, eventueel je online marketing bureau en je webdeveloper.

Tip: eventueel kun je ook nog een testweergave aanmaken, zodat je dingen als filters kunt testen zonder dat je bang hoeft te zijn data kwijt te raken.

5) Aangepaste meldingen instellen

Google Analytics kan je meldingen via e-mail sturen wanneer er bepaalde veranderingen in je websiteresultaten te zien zijn. Zo ben je meteen op de hoogte van bijvoorbeeld een plotselinge verkeersdaling of -stijging, en kun je snel ingrijpen als dat nodig is. Hoe je deze meldingen instelt? Ga in de weergave waarvoor je meldingen wilt instellen naar Beheer -> Aangepaste meldingen -> Aangepaste melding toevoegen. Hier kun je aangeven hoe vaak je een melding wilt krijgen en welke verandering plaats moet vinden om een melding te krijgen.

6)Doelen instellen

Door doelen in te stellen kun je conversies op je website meten. Het is belangrijk dat het instellen van de doelen goed gebeurt, omdat je hiermee het uiteindelijke resultaat van je website meet. Afhankelijk van het doel van je website bepaal je welke doelen je instelt. Denk bijvoorbeeld aan een aankoop, een aanmelding of een ingevuld contactformulier. In Google Analytics zijn er vier soorten doelinstellingen:

– Bestemming (wanneer iemand een bepaalde pagina op de website bezoekt)
– Duur (wanneer iemand een X aantal minuten op je website is)
– Pagina’s per sessie (het aantal pagina´s dat per sessie bekeken is)
– Gebeurtenis (als je wilt dat iemand een bepaalde actie uitvoert op je website, bijv. een telefoonoproep of PDF-download)

Als voorbeeld gaan we een aankoop als doel instellen. Hiervoor hebben we de URL van de bedankpagina nodig. Deze pagina krijgen namelijk alleen de mensen die een bestelling hebben geplaatst te zien. Ga in de weergave waarvoor je doelen wilt instellen naar Beheer -> Doelen -> Nieuw doel. Als je een geplaatste bestelling als doel wilt instellen klik je op ‘Aangepast’. Vervolgens geef je het doel een naam (Bestelling) en kies je voor het doeltype ‘Bestemming’. Bij stap 3 vul je de URL van de bedankpagina in.

Je kunt ook doelen instellen op basis van gebeurtenissen. Dit kan bijvoorbeeld een telefoonoproep of een download zijn. Deze kun je met behulp van Google Tag Manager implementeren. In deze tutorial leggen we je uit hoe je dit kunt doen.

 

Ben jij bezig met het instellen van jouw Google Analytics account? Hopelijk hebben we je met dit artikel een eindje op weg geholpen. Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!