Webzies

Webzies

Hoe maak je een contentkalender?

Heb jij moeite met het bijhouden van je social media kanalen? Dan kan een contentkalender uitkomst bieden! Goed voor de dag komen op social media is vaak al lastig genoeg. De ene dag barst je van de inspiratie en de andere keer moet je diep graven om überhaupt iets leuks te verzinnen. Zeker als je meerdere social media kanalen beheert kun je soms het overzicht verliezen. Is dit herkenbaar voor jou? Start dan vandaag nog met het opstellen van een contentkalender. Met dit handige hulpmiddel krijg je meer grip en structuur op je social media activiteiten. Hoe je dit doet? We helpen je graag op weg!

 

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van de content die je via jouw social media kanalen wilt delen. Zo kun je in één oogopslag zien welk bericht je wanneer en waar gaat delen en wat je daar voor nodig hebt. Door hier van tevoren al goed over na te denken deel je altijd interessante content met je doelgroep en weet je waar je precies aan toe bent. Ook als je een keer wat minder tijd hebt. Zo kun je altijd terugvallen op je social media kalender en heb je iedere week voorbereide content klaarliggen. Vooraf plannen zorgt er ook voor dat je structuur aanbrengt in het delen van berichten. Dit is voor je doelgroep fijn, want zij zien je regelmatig voorbij komen.

 

Hoe ga je aan de slag?

Stap 1: Contentplanning

Voordat je aan de slag gaat met het maken van de social media kalender is het belangrijk om te bepalen wat voor soort content je via welk kanaal wilt gaan delen en hoe vaak je dit wilt doen. Afhankelijk van je doelgroep kun je kanalen selecteren waarop je zichtbaar wilt zijn. Denk hierbij ook na over het doel van ieder medium dat je gaat inzetten. Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld platformen die wat persoonlijker zijn, terwijl LinkedIn om een zakelijke benadering vraagt. Per platform kan de gewenste frequentie van je posts ook nog verschillen. Op LinkedIn ligt de frequentie wat lager dan op bijvoorbeeld Twitter.

 

Stap 2: Voorbereiding

Zelf een contentkalender maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt in Excel of Google Calendar werken of gebruikmaken van een van de vele online tools. Afhankelijk van hoe vaak je een bericht wilt delen kun je deze inrichten per maand, week of misschien zelfs dag. In de kalender is het handig om in ieder geval de volgende informatie te zetten, bijvoorbeeld in de vorm van kolommen en/of kleurtjes:

* Datum (maand, week, dag)
* Onderwerp van je bericht
* Tekst + eventuele afbeeldingen/video
* Taakverdeling
* Kanaal waarop je de content verspreid

 

Stap 3: Brainstormen over onderwerpen

Nu je de opbouw van je kalender hebt klaargezet is het tijd om na te denken over de invulling ervan. Het belangrijkste onderdeel van de kalender is natuurlijk het onderwerp van ieder bericht dat je wilt plaatsen. Houd hierbij wel steeds je doelgroep en de interesses die zij hebben in je achterhoofd. Je wilt tenslotte content delen die hen aanspreekt. Hiervoor kun je een brainstormsessie houden om ideeën op te doen. Waarschijnlijk heb je zelf al wat input die je zo te binnen schiet, maar je kunt ook gebruikmaken van een inhaakkalender met speciale dagen waarop je kunt inspelen. Denk bijvoorbeeld aan Blue Monday en Moederdag, maar ook Nationale Complimentendag op 1 maart. Denk ook na over content die te maken heeft met jouw bedrijf. Zijn er nieuwe producten of diensten of leuke events die je wilt delen met je doelgroep?

 

Stap 4: Het vullen van de kalender

Als je de onderwerpen voor je contentkalender hebt verzameld ga je aan de slag met het indelen van je kalender. Geef per onderdeel duidelijk aan op welk kanaal je welk onderwerp wilt delen. Dit kun je doen met kleuren. Schakel eventueel de rest van je team ook in om een taakverdeling te maken. Zo kan iedereen zien wie waar verantwoordelijk voor is en wanneer het klaar moet zijn. Spreek bijvoorbeeld een deadline af, zodat je zeker weet dat je alles op tijd compleet hebt.

 

Stap 5: Publiceer je content

Je hebt je contentkalender helemaal gevuld, dus je bent bijna zo ver om te beginnen met het delen van je content! Natuurlijk wil je wel dat jouw berichten zo veel mogelijk door jouw doelgroep gezien, gelezen en bekeken wordt. Bepaal daarom wanneer je doelgroep online is en wanneer ze het meest interacteren met je berichten. Kijk hiervoor naar de algemene statistieken van de kanalen die je inzet en je eigen statistieken per kanaal. Zo kun je besluiten om op bepaalde dagen of tijden wel of geen content te delen.

 

Tot slot

Je hoeft de contentkalender niet meteen voor een heel jaar te vullen. Plan bijvoorbeeld 6 tot 8 weken vooruit en plan daarna een evaluatiemoment in. Kijk waar eventuele verbeterpunten liggen en analyseer welke content wel en niet succesvol was. Deze punten kun je weer meenemen bij het maken van een nieuwe contentkalender. Door te blijven evalueren en optimaliseren haal je uiteindelijk het beste uit je social media kanalen!