Webzies

Webzies

Zoekwoorden onderzoek: hoe ga je te werk?

Een zoekwoorden onderzoek is de basis van zoekmachine marketing, zowel voor SEO als SEA. Tijdens dit onderzoek ga je op zoek naar zoekwoorden die voor jouw markt belangrijk zijn en waar je op gevonden wilt worden. Dit is een essentieel onderdeel van je strategie, omdat je zonder deze informatie niet weet hoe je jouw doelgroep moet bereiken en hoe je bijvoorbeeld je Google Ads campagne en je landingspagina’s het beste in kunt richten. Maar hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit? Wij leggen het je haarfijn uit in deze blog!

 

Hoe bepaal je wat waardevolle zoekwoorden zijn?

Het doel van je zoekwoorden onderzoek is het vinden van waardevolle zoekwoorden. Er zijn vier elementen waar je op kunt letten om te bepalen welke zoekwoorden waardevol voor jou zijn.

1) Zoekvolumes: er moet vaak genoeg gezocht worden op een bepaalde woorden om er iets uit te kunnen halen. Kijk hiervoor naar de zoekvolumes. Zoekwoorden met een laag zoekvolume zijn waarschijnlijk niet interessant, omdat je hiermee niet genoeg mensen bereikt.

2) Concurrentie: hoe lager de concurrentie op de zoekwoorden, hoe makkelijker het is om een goede positie in Google te krijgen. Maar: hoe hoger de concurrentie, hoe meer er waarschijnlijk op gezocht wordt. Afhankelijk van de markt waarin je zit en het budget dat je hebt, zul je hierin een afweging moeten maken. Hoge concurrentie betekent vaak een hoger zoekvolume en hogere klikprijzen. Heb je te maken met veel concurrentie? Dan is het misschien een idee om je te richten op long-tail zoektermen (2 of meer zoekwoorden). Deze hebben een lager zoekvolume en lagere concurrentie, maar je kunt hiermee wel relevantere bezoekers trekken.

3) Commerciële intentie: zoekwoorden die laten zien wat iemands zoekintentie is converteren vaak beter dan generieke zoektermen. Vaak zijn dit de long-tail zoektermen. Als iemand zoekt op ‘barbecue’, wil deze persoon dan een barbecue kopen, eten bij barbecue-restaurant of ideeën op doen voor een barbecue? Door je te richten op zoektermen die meerdere woorden bevatten kun je je doelgroep beter bereiken. Kies bijvoorbeeld voor ‘barbecue kopen’ of ‘barbecue bestellen’.

4) Klikprijzen: als je een zoekwoorden onderzoek doet als voorbereidend werk op een Google Ads campagne, is het ook belangrijk om naar de klikprijzen te kijken. Afhankelijk van je budget kun je op deze manier bepalen welke zoekwoorden interessant voor jou zijn.

Je weet nu waar je op moet letten bij het bepalen van zoekwoorden die voor jou interessant zijn. De volgende stap is het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek zelf.

 

Zoekwoorden tools

Er zijn een heleboel tools te vinden die je op weg kunnen helpen bij het opdoen van ideeën voor zoekwoorden. Toch kun je zelf al een heel eind komen door je gezonde verstand te gebruiken. Denk zelf eerst eens na over zoekwoorden die bij jouw business en doelgroep zouden passen. Hierbij kun je het beste een Excel-bestand openen en alle woorden die naar boven komen onder elkaar zetten. Uiteraard mogen dit ook long-tail zoektermen zijn.

Kom je er even niet meer uit? Dan kun je altijd spieken in Google. Type een van je zoekwoorden in bij Google en kijk welke resultaten je krijgt. Zijn dit resultaten die verwant zijn aan de markt waarin jij je bevindt? Dan is het een bruikbaar zoekwoord. Je kunt ook kijken welke suggesties Google geeft als je het zoekwoord intypt in de zoekbalk. Daarnaast kun je onderaan de resultatenpagina zien wat volgens Google gerelateerde zoekopdrachten zijn. Nuttige suggesties kun je toevoegen aan je Excel-bestand.

Tip: probeer je Excel-bestand zo in te delen dat je niet alle zoekwoorden in een reeks onder elkaar hebt staan, maar probeer ze te categoriseren. Zo houd je je onderzoek overzichtelijk.

 

Zoekwoordplanner Google

Heb je je gezonde verstand helemaal uitgeput? Dan kun je gebruik maken van de zoekwoordenplannen van Google. Deze kun je alleen gebruiken als je een Google Ads account hebt, maar er zijn online ook veel (gratis) zoekwoorden tools te vinden die ongeveer hetzelfde werken.

De Zoekwoordplanner van Google heeft twee functies. Met de eerste kun je nieuwe zoekwoorden vinden die gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die je zelf in kunt voeren. Google gaat dus op basis van jouw zoekwoorden op zoek naar nieuwe, relevante zoekwoorden die je kunnen helpen jouw doelgroep te bereiken. Hierbij geeft de tool ook de zoekvolumes, competitie en klikprijzen weer. Met de tweede functie kun je de prognoses en historische statistieken van de door jou ingevulde zoekwoorden bekijken. Zo kun je bepalen hoe de zoekwoorden presteren op basis van zoekvolume en de klikprijzen van het afgelopen jaar.

 

Het zoekwoorden onderzoek staat helemaal aan het begin van je zoekmachine marketing strategie. Het is een goed middel om inzichten te verkrijgen, zodat je uiteindelijk effectief in kunt spelen op de behoeften van de zoeker. Door de data uit je onderzoek slim in te zetten kun je mensen op het juiste moment bereiken. De volgende stap is het inzetten van de inzichten die het zoekwoorden onderzoek je heeft gegeven!