Webzies

Webzies

Alles over de indeling van jouw advertentiegroepen

Een Google Ads campagne opbouwen kan een hele uitdaging zijn. Zeker als je niet weet waar je moet beginnen. Met dit blogartikel helpen we je met het belangrijkste onderdeel van de opstart van jouw campagne: het indelen van advertentiegroepen.

 

Wat zijn advertentiegroepen?

Advertentiegroepen vormen de ruggengraat van je campagne. Een duidelijke structuur hierin is van cruciaal belang voor succes. In een advertentiegroep zitten advertenties die zoekwoorden targeten met hetzelfde thema of onderwerp. Zo kun je op een handige manier zoekwoorden groeperen en advertenties schrijven met een gemeenschappelijk thema. Door je campagne op deze manier vorm te geven houd je je campagne overzichtelijk en is het optimaliseren later makkelijker.

 

Verschillende advertentiegroepen

Binnen een advertentiegroep is het belangrijk dat je zoekwoorden, advertenties en de landingspagina goed op elkaar aansluiten. Dit heeft twee redenen. De eerste reden heb ik hierboven al even genoemd. Zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep activeren dezelfde advertenties. Daarom is het belangrijk dat zoekwoorden die op elkaar lijken in dezelfde advertentiegroep zitten, zodat hier specifieke advertenties voor gemaakt kunnen worden die aansluiten bij de zoekopdracht. De tweede reden heeft te maken met de kwaliteitsscore. Als de zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina goed bij de zoekopdrachten aansluiten krijg je van Google een hogere kwaliteitsscore. Een hoge kwaliteitsscore zorgt voor lagere kosten per klik en hogere advertentieposities.

Voorbeeld: Voor iemand verschillende soorten schoenen verkoopt is het niet handig om alle schoenen in dezelfde advertentiegroep te zetten. Beter is het om voor sportschoenen, schoenen met hakken, sandalen en sneakers ieder aparte advertentiegroepen te maken. Zo kunnen er advertenties geschreven worden die aansluiten bij het soort schoen. Daarnaast kun je er zo voor zorgen dat mensen die zoeken naar ‘schoenen met hakken’ ook terecht komen op een pagina met deze schoenen.

 

Meerdere advertentievarianten in één advertentiegroep

Google geeft je de mogelijkheid om per advertentiegroep meerdere advertentieteksten te schrijven. Dit is hartstikke handig, want zo kun je snel zien of je teksten wel of niet aanslaan én vervolgens verbeteringen aanbrengen. Het wordt door Google aangeraden om drie varianten per advertentiegroep te schrijven en hiermee te testen. Heb je drie advertenties gemaakt? Laat deze dan een tijdje draaien en bekijk evalueer de prestaties van iedere advertentie. Als blijkt dat bepaalde advertenties minder conversies opleveren of veel kosten maken kun je deze pauzeren en nieuwe varianten maken op de best presterende advertentie. Zo blijf je voortdurend optimaliseren en streven naar een beter resultaat.

 

Het structureren van je advertentiegroepen kan even wat tijd kosten, maar dat is het zeker waard. Een campagne die goed in elkaar zit is makkelijker te monitoren en optimaliseren, en kan veel omzet opleveren. Heel veel succes!