Webzies

Webzies

Het belang van online reviews

Online reviews zijn beoordelingen van producten of diensten door consumenten. Door hun ervaringen te delen met anderen geven consumenten voor de aankoop relevante informatie om een aankoopkeuze op te baseren. Uit onderzoek (en ervaring) is gebleken dat reviews een belangrijk onderdeel zijn van het aankoopproces en dat ze het aantal conversies verhogen. Dit geldt voor zowel positieve als negatieve reviews. Waarom online reviews echt zo belangrijk zijn, en hoe en waar je ze het beste kunt verzamelen? Dat leggen wij aan je uit!

 

Waarom belangrijk?

Uit onderzoek blijkt dat online reviews een belangrijke rol speelt tijdens het aankoopproces. Doordat consumenten hun meningen en ervaringen delen kunnen oriënterende consumenten hier rekening mee houden bij het maken van een keuze. Het is dus belangrijk om online reviews te verzamelen. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe beter, want de gemiddelde beoordeling zal hierdoor steeds objectiever worden. En daar heb je als bedrijf echt iets aan! Bovendien zijn reviews niet alleen nuttige feedback voor jouw bedrijf, ze zijn ook een mooi marketinginstrument.

 

Positief of negatief?

Online reviews kunnen als marketinginstrument zowel van positieve als negatieve invloed zijn. Zo zijn reviews een mooie aanvulling qua informatie. Consumenten kunnen op deze manier extra informatie krijgen van iemand die ervaring heeft met een bedrijf. Dit geeft hen meer zekerheid en vertrouwen voor de aankoop. Reviews kunnen daarnaast een positieve invloed hebben op de naamsbekendheid en verkoopcijfers van bedrijven. Ook voor de vindbaarheid van je bedrijf in Google zijn online reviews nuttig.

De negatieve kant van reviews is dat mensen over het algemeen niet zo snel een review plaatsen als de ervaring met het product of dienst ‘gewoon’ positief is. Meestal schrijven ze alleen als ze heel positief of heel negatief zijn. Hierdoor kan er een vertekend beeld ontstaan. Ook hebben bedrijven langer last van negatieve reviews. Toch zijn negatieve reviews belangrijk voor een objectief beeld. Consumenten worden wantrouwig als er alleen positieve reviews over je te vinden zijn. Ook blijkt uit onderzoek dat negatieve reviews positief kunnen werken. Negatieve reviews zijn namelijk een uitgelezen kans voor jou om te laten zien je hier hoe je hier als bedrijf mee omgaat. Reageer je als bedrijf professioneel met een goede oplossing voor de klant? Dan kun je de negatieve review omdraaien in een positief gevoel bij de consument.

 

Tools voor het verzamelen van reviews

Het verzamelen van online reviews heeft vooral zin als ze goed vindbaar zijn voor veel mensen. Denk daarom van tevoren goed na op welk(e) platform(s) je reviews wilt verzamelen. Veel reviews verspreid over veel verschillende platforms is niet handig. Een aantal platforms waar je reviews mee kunt verzamelen zijn Google Reviews, social media en websites speciaal voor consumentenrecensies.

Google Reviews: als je in Google naar een bedrijf zoekt zie je aan de rechterkant een Google Mijn Bedrijf-kader staan. Hierin staan ook de reviews die je via Google Reviews hebt verzameld. Omdat veel mensen zoeken via deze zoekmachine is het een slimme zet ervoor te zorgen dat je hier reviews hebt staan. Google biedt ook de mogelijkheid om reviews van externe partijen te tonen in het kader van Google Mijn Bedrijf.

Social media: Facebook is het social media platform waar de meeste reviews worden gedeeld. Als je hier een bedrijfspagina hebt aangemaakt kunnen consumenten ook hier snel zien hoe jij scoort en zelf een review achterlaten. Omdat veel mensen hier gebruik van maken is dit een nuttig platform om reviews op te verzamelen.

Websites: inmiddels zijn er veel websites die speciaal gemaakt zijn om reviews te verzamelen voor bedrijven. Trustpilot, Klantenvertellen en Kiyoh zijn een aantal voorbeelden. Je kunt deze tools via een widget op je eigen website integreren, zodat je de reviews van consumenten die via jouw website een review willen achterlaten ook op deze platforms hebt staan.

 

Hoe verzamelen?

Zoals eerder vermeld zullen consumenten niet vaak uit zichzelf een review voor je achterlaten. Ben daarom actief in het verzamelen van reviews. Je kunt bijvoorbeeld na het gebruik maken van een product of dienst een mail versturen met een uitnodiging om een review achter te laten. Om consumenten wat meer te prikkelen kun je hier ook een beloning aan hangen. Als je er bijvoorbeeld een kortingscode of winactie aan verbindt is de kans groter dat mensen een review voor je schrijven.

 

Kun jij wat hulp gebruiken bij het inzetten van online reviews in je marketingstrategie of heb je hier vragen over? Laat het ons weten!