Webzies

Webzies

Call tracking

Met call tracking is het mogelijk om alle binnenkomende telefoongesprekken meetbaar te maken. Voor een online marketeer is het erg belangrijk om de resultaten van de campagnes te kunnen meten. Bestellingen, aanvragen, contactformulieren etc. zijn prima meetbaar in diverse dashboards, maar wanneer een bezoeker converteert via de telefoon wordt dit in de meeste gevallen niet gemeten. Dit kan dus opgelost worden met call tracking, zodat ook elk telefoongesprek wordt meegenomen in de resultaten.

Hoe werkt call tracking?

Met call tracking worden alle telefoonnummers op je website automatisch aangepast naar een ander nummer, zodat de verkeersbron waar de bezoeker vandaan komt inzichtelijk wordt. Iedere bezoeker ziet dus een ander telefoonnummer. Je zult misschien denken dat dit verwarring oplevert, maar de praktijk wijst uit dat bezoekers hier totaal niets van merken. Zodra er gebeld wordt, wordt de informatie over dit gesprek doorgeschoten naar Google Analytics en kun je exact zien vanuit welke kanaal de beller afkomstig is.

Je hebt twee soorten call tracking, namelijk dynamisch en offsite. Bij de dynamische variant krijgt iedere websitebezoeker een uniek nummer te zien. Bij offsite call tracking wordt er gebruik gemaakt van een vast nummer wat je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld magazines, zodat dit ook gemeten kan worden. Zo kun je precies zien van welk soort advertentie de beller afkomstig is.

Je haalt behoorlijk wat informatie binnen over je bezoeker, zoals de duur en het tijdstip van de oproep. Daarnaast kun je ook sessiegerelateerde informatie van je bezoeker binnenhalen, bijvoorbeeld via welk zoekwoord ze gebeld hebben.

Tegenwoordig vindt meer dan 60% van de conversies plaats via de telefoon, dus wil je je campagnes echt 100% optimaliseren dan is call tracking zeker aan te raden.