Webzies

Webzies

Google Display Netwerk: hoe zet je een effectieve display campagne op?

Het Google Display Netwerk is ontzettend groot en biedt verschillende mogelijkheden om je advertenties bij specifieke doelgroepen te bezorgen. Iedere adverteerder wil hier natuurlijk het optimale resultaat uit halen. Maar er zijn zo veel mogelijkheden met betrekking tot targeting en optimalisatie dat het bepalen van een strategie soms moeilijk is. In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw Google Display campagne vanaf het begin goed kunt opzetten en vervolgens kunt optimaliseren.

 

Wat wil je bereiken?

Allereerst is het belangrijk om de doelstelling van je campagne te bepalen. Wil je bijvoorbeeld je merkbekendheid vergroten, winkelmandjes-verlaters alsnog proberen te verleiden of een tijdelijke aanbieding onder de aandacht brengen? Door concrete KPI’s op te stellen kun je het resultaat van de campagne goed monitoren en bijsturen wanneer dat nodig is.

Wie wil je bereiken?

De doelstelling en de doelgroep van je campagne zijn eigenlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie wil je bereiken met je advertenties en wanneer? Heeft je doelgroep bepaalde interesses of websites die ze vaak bezoeken? Door van tevoren duidelijk voor ogen te hebben wie je wilt bereiken, kun je straks bij het opzetten van je campagne in Google Ads verschillende targetingmethoden inzetten.

Waar ga je je doelgroep bereiken?

Nu je een duidelijk beeld hebt van je doelstelling en doelgroep kun je gaan kijken naar de targetingmogelijkheden die Google Ads biedt. Zo kun je targetten op bepaalde interesses die je doelgroep heeft, geslacht en leeftijd of specifieke websites die je doelgroep vaak bezoekt. Hieronder staat een kort overzicht van de targetingmethoden:

Plaatsingen

Als je weet welke websites of apps onder jouw doelgroep vaak bezocht worden of als je je op bepaalde websites wilt laten zien, kun je deze toevoegen als plaatsingen. Wil je jouw advertenties vooral op nieuwssites en -apps laten zien? Voeg dan websites en apps als het Algemeen Dagblad, Nu.nl, Eindhovens Dagblad, Telegraaf en Omroep Brabant toe bij plaatsingen.

Onderwerpen

Het Display netwerk van Google is ontzettend uitgebreid. Daarom heeft Google alle websites en apps ondergebracht in verschillende onderwerpen. Door voor een onderwerp te kiezen worden je advertenties getoond op websites en apps die hiermee te maken hebben. Wil je bijvoorbeeld mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in fitness voedingssupplementen? Voeg dan het onderwerp ‘fitness’ toe.

Doelgroepen

Je kunt ervoor kiezen om je advertenties te targetten op consumenten met specifieke kenmerken. Deze kenmerken kunnen gebaseerd zijn op interesses en gewoontes, en waar ze actief onderzoek naar doen. Daarnaast kun je ook targetten op doelgroepen die vergelijkbaar zijn met de bezoekers van je website, en op bezoekers die je website al eerder hebben bezocht.

Demografische gegevens

In Google Ads worden alle geslachten en leeftijdscategorieën standaard getarget. Past dit niet bij je doelgroep? Dan kun je dit aanpassen, zodat je advertenties bij één geslacht en/of bepaalde leeftijdscategorieën terechtkomen.

Zoekwoorden

Je kunt ook zoekwoorden toevoegen die jouw doelgroep wellicht gebruikt tijdens het zoeken in Google. Google gaat dan op zoek naar websites en apps die bij deze zoekwoorden passen. Zo kun je het zoekwoord ‘safari in Kenia’ toevoegen, zodat je advertenties terechtkomen op blogs die tips geven over safari’s in Kenia.

 

Hoe deel je je campagne in?

Heb je je targetingmethode gekozen? Dan is het tijd om je campagnestructuur op te bouwen. Als je op verschillende manieren je doelgroep(en) wilt bereiken, is het handig om per targetingmethode een campagne aan te maken. Zo houd je overzicht en kun je straks zien of de targeting het gewenste resultaat heeft. Maak bijvoorbeeld aparte campagnes voor ‘doelgroepen’ en ‘onderwerpen’. Binnen deze campagnes kun je weer verschillende advertentiegroepen maken voor ieder onderwerp, interesse of kenmerk. Doordat je bodaanpassingen kunt doen op advertentiegroepniveau kun je bijvoorbeeld beter presterende doelgroepen een hoger bod geven. Zo zet je je budget zo effectief mogelijk in.

 

Als je de campagne eenmaal live hebt staan zul je de resultaten moeten blijven monitoren. Ga bijvoorbeeld na of je campagnes genoeg vertoningen en klikken krijgen, hoeveel vertoningen elke advertentie krijgt en hoe de plaatsingen presteren. Daarnaast kun je ook kijken naar:

Advertenties testen

Net als bij search campagnes is het bij display campagnes belangrijk om advertenties te testen. De verschillende aspecten van het beeld kunnen van invloed zijn op het klikgedrag. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van tekst, call-to-action buttons, afbeeldingen en kleurgebruik. Bij het testen kun je bijvoorbeeld met twee advertentievarianten per bannerformaat tegelijkertijd adverteren. Zo kun je later aan de hand van de cijfers zien welke van de twee het beste resultaat behaalt.

Plaatsingen toevoegen en uitsluiten

In Google Ads kun je onder het kopje ‘Plaatsingen’ zien op welke specifieke websites en apps jouw advertenties vertoond zijn. Deze cijfers zijn heel belangrijk, omdat je hier per plaatsing (website of app) precies kunt zien hoe deze presteert. Wanneer je ziet dat een bepaalde plaatsing niet goed genoeg presteert kun je deze uitsluiten, zodat er meer budget overblijft voor plaatsingen die wel het gewenste resultaat hebben.

 

Hopelijk kun je met deze tips succesvol van start met het opzetten van een Google Display campagne. Kun je nog wat meer tips gebruiken of wil je weten wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact met ons op!